Blogi Oknonet.pl

Najnowsze wpisy

2014-02-05 13:25:31

Gender ?

2014-01-27 11:40:40

Zaraźliwy brak entuzjamu

2013-10-23 13:51:40

Znicz do okna?

2013-10-22 09:59:45

Badamy satysfakcję ...

2013-10-22 08:48:50

Sprawdź, jak cię widzą ...

2013-10-21 13:58:59

Przyciągasz czy odstraszasz?

O mnie

Archiwum

2012

Luty, Marzec, Kwiecień, Czerwiec, Lipiec

2013

Luty, Marzec, Kwiecień, Wrzesień, Październik

2014

Styczeń, Luty, Wrzesień

Po co mi logo?

Czwartek, 15 marca 2012

Dach. Zielony kwadracik. Niebieski kwadracik. Widok na morze. Cztery niebieskie kwadraty… Nie, to nie jest żaden tajny kod. To szybki przegląd kilku znaków graficznych firm okiennych. Oczywiście wśród nich przeważają znaki przypominające okna. Ale często… nie ma nic. „Logo? Po co mi logo?! Klient przyjdzie, kupi albo nie, a na logo nawet uwagi nie zwróci!” – mówi jeden z producentów okien.  Tymczasem firmy okienne często przybierają niesłychanie podobnie brzmiące nazwy ze słowem OKNO jako nieodłącznym jej elementem. Rezygnując z logo albo charakterystycznego logotypu, często tracą swoją szansę na bycie zauważonym przez klienta…

Logo i logotyp? Czym się różnią?

Logo (znak graficzny) i logotyp (znak typograficzny, czyli zapis nazwy firmy czcionkami wybranego kroju) to często obrazy, które w komunikacji marketingowej z klientem są ważniejsze niż tysiące wypowiedzianych lub napisanych słów. Warto mieć i jedno i drugie. No chyba, że jesteśmy Toyotą i starczy nam znak graficzny albo firmą IBM i wystarczy nam logotyp, czyli sama nazwa firmy zapisana charakterystyczną czcionką.

Jeśli nie mamy logo……To zdecydowanie warto je mieć. Inwestowanie w dobre logo jest jedną z najlepszych rzeczy, które możesz zrobić dla Twojej firmy. Zanim jednak podejmiecie decyzję o wydaniu pieniędzy na grafików, którzy to logo mieliby nam zaprojektować, lepiej zacząć samemu… Napisz na kartce kilka skojarzeń, które najlepiej oddają charakter twojej firmy. Pomyśl z czym chciałbyś się klientom kojarzyć. A potem weź ołówek (i nawet jeśli nie potrafisz rysować) – rysuj, rysuj, rysuj ile się da, zupełnie nie przejmując się na razie kolorami. Zrób sobie wizualną burzę mózgów. Zostaw swoje pomysły na dzień, dwa – zobaczysz, ile dystansu nabierzesz do nich po przespanej nocy… Logo identyfikować będzie twoją markę przez wiele lat, nie spiesz się z jego wyborem. Jeśli ma być ponadczasowe – potrzebujesz  czasu, by je wybrać.  Jeśli  kilka pomysłów spodobało ci się bardziej niż inne – masz dwa wyjścia… Jesteś zdolny i sam wykorzystasz swoje pomysły, przekładając je na zapis w programie graficznym albo… jesteś zdolny i wykorzystasz swoje zdolności w celu znalezienia dobrego grafika, który zrobi to za ciebie.

O czym pamiętać przy tworzeniu logo i logotypu?

Niezależnie od tego, jaką opcję wybierzesz, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach.

  • Tak, rozmiar się liczy! Efektywne logo musi dobrze wyglądać i dać się rozpoznać w różnych rozmiarach – wydrukowane na banerze i na małym długopisie. Upewnij się więc, że wybrana czcionka będzie czytelna nawet w małym rozmiarze, a obraz da się rozpoznać nawet w mrówczej wielkości…

  • Sprawdzaj symbolikę używanych znaków. Chcesz eksportować? Sprawdź z czym kojarzą się wybrane przez ciebie znaki w innych krajach. Czasem możemy się zdziwić, kiedy użyty w naszym logo trójkąt jest obraźliwy dla potencjalnych klientów w krajach, których kultury nie do końca znamy…

  • Kolory – ładne czy brzydkie? Nie wybieraj połączenia koloru  tylko dlatego, że Ci się podoba, albo twoja żona doskonale wygląda w takim odcieniu. Poznaj psychologię kolorów, każdy z nich niesie określone informacje, tworzy uczucia i nastroje…

  • Czy producent okien musi mieć okno w logo? O... zdecydowanie nie! Gdyby produkt musiał się pojawiać w logotypie, Apple zamiast ugryzionego jabłka powinno mieć komputer albo telefon w swoim logo. Jeśli więc tworzysz logo i wykorzystujesz w nim okno, bo wszyscy inni je mają, to zastanów się czy nie lepiej wydać pieniądze na dobrą kolację zamiast na logo…

  • Pozytywne skojarzenia – ważna rzecz. Kształty logo, zastosowana kolorystyka muszą się kojarzyć pozytywnie. Dzięki temu cała firma będzie wywoływała pozytywne skojarzenia. Strzałka skierowana w dół, która pojawia się w jednym z logo okiennych firm, niekoniecznie pozytywnie się kojarzy…

  • Daj się zapamiętać – im prostsze będzie twoje logo, tym bardziej ułatwisz to zadanie swoim klientom…

Skomentuj / Zobacz komentarze

Skąd Pan do nas przyjechał?

Piątek, 9 marca 2012

"Skąd Pan do nas przyjechał?"
"Ja sem z Czech..."
" Z Czech? Nie ma takiej dzielnicy!"
"Ja nie Polak, ja sem Czech"
"Dobra, zaznaczę Górczyn, bo tam chyba jest ulica Czechosłowacka..."

To scenka z poznańskiego sklepu Auchan, gdzie Pani kasjerka przed rozpoczęciem kasowania produktów, każdemu klientowi zadaje to geograficzne pytanie... Oczywiście, nie z własnej ciekawości, ale z obowiązku spełnienia procedury badania marketingowego.  

I wcale się samego badania nie czepiamy - godna pochwały jest chęć poznania lepiej swoich klientów. Czepiamy się braku elastyczności tegoż badania albo braku przeszkolenia Pani Kasjerki, żeby wiedziała, który guziczek na kasie wcisnąć, jak jej się klient wymyka z profilu...

A wy korzystacie z najtańszej na świecie formy zdobywania wiedzy o swoich klientach? Zadajecie im kilka prostych pytań, kiedy się u was pojawiają?

"Skąd Pan wie o naszej firmie?"

"Czy widział Pan nasze reklamy/ulotki/ostatnią promocję?"

"Co Pan myśli o dojeździe do nas/ o kontakcie telefonicznym z nami/o naszej stronie www - czy Pan ją widział?"

Pytajcie! To nic nie kosztuje....

Skomentuj / Zobacz komentarze