Blogi Oknonet.pl

Poczujmy się bezpiecznie we własnych domach. Drzwi przeciwpożarowe.

Czwartek, 19 maja 2011

W branży budowlanej działam już wiele lat i nadal jestem nią tak samo mocno zafascynowany. Jest jednak, według mnie, z nią pewien problem. Mimo, wydawałoby się bogatej oferty czasopism, portali, programów TV o tej tematyce, stale wyczuwalny jest niedosyt informacji. Uważam, iż budownictwo jest tak szerokim i pojemnym działem, dodatkowo stale rozwijającym się, iż każde kolejne źródło  wiedzy o nim, to kolejny krok w polepszaniu komunikacji między producentami, dystrybutorami a odbiorcami produktów, a niezwykle ważne jest by interakcja ta była niezawodna. Stąd pomysł na bloga.

Słowa, które tu zamieszczę, adresować będę głównie do klientów indywidualnych, osób prywatnych, do tych,  którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę nt budownictwa i wynika to bądź z potrzeby chwili/sytuacji bądź z zainteresowań. Żywię dużą nadzieję, że moje wieloletnie doświadczenie będzie Wam pomocne w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji: tych często najważniejszych w życiu, jaką jest budowa domu; i tych mniejszego pokroju – remont, przebudowa. Będę pisał przede wszystkim o produktach, zarówno o tych klasycznych jak okna, drzwi, ale także o różnych innowacyjnych rozwiązaniach i o ciekawostkach branżowych.

Dziś Waszą uwagę chciałbym skupić na podstawowym, choć niestety nadal zbyt mało popularnym produkcie, jakim są DRZWI PRZECIWPOŻAROWE.

I tu pragnę, byście dostrzegli pewien dysonans, którego, niestety, często jesteśmy uczestnikami. Z jednej strony tak wiele mówi się o bezpieczeństwie, o tym jakie jest ono dla nas ważne, w wielu miejscach chcemy je sobie zapewnić  poprzez stosowanie dodatkowych opcji np.: foteliki dla dzieci w samochodach, dodatkowe poduszki powietrzne, dodatkowe ubezpieczenia na wyjazdach zagranicznych, czy też zakładanie alarmów w domach, na posesjach.  Kampanie dotyczące bezpieczeństwa są zdecydowanie naszą mocną stroną.

Niestety jednak, często  w tym całym gąszczu dodatków zapominamy o podstawach, czyli o produktach zwykle odgrywających główną rolę w zachowaniu bezpieczeństwa. Takim właśnie produktem  są drzwi przeciwpożarowe.

Drzwi przeciwpożarowe w domkach jednorodzinnych z garażem  mają za zadanie oddzielać powierzchnię  mieszkalną od gospodarczej. W przypadku pożaru, dzięki swej stabilnej konstrukcji zatrzymują one ciepło i ogień. W tego typu miejscach najczęściej wykorzystywane są drzwi o klasie EI30. Oznacza to, iż w laboratoryjnych warunkach symulujących pożar przez minimum 30 minut drzwi te będą stanowiły barierę dla ognia i wysokiej temperatury, nie pozwolą przedrzeć się do następnego pomieszczenia. Owe 30 minut są często w takich przypadkach kluczowymi.

Mimo tak oczywistych pozytywów płynących z zamontowania drzwi przeciwpożarowych w swoich domach, nie jest to nadal popularne. Dziwi mnie to, gdyż drzwi te są tylko niewiele droższe od tych normalnych, a dają dodatkowe poczucie bezpieczeństwa. Ponadto produkowane są w wielu wariantach: można wybrać materiał, z którego mają być zbudowane oraz kolor wykończenia. Każdy na pewno będzie mógł sobie dobrać takie, aby nie kłóciły się z estetyką jego mieszkania.

Na koniec jeden jeszcze warunek:  Pamiętajcie iż, ABY DZIAŁAŁY, MUSZĄ BYĆ ZAMKNIĘTE !!

Komentarze

CytujAndrzej Kubicki, Czwartek, 19 maja 2011
Zgadzam się, że nie wiele trzeba aby Polacy zainteresowali się drzwiami p-poż. Chyba jest coś takiego jak kultura budowlana? Ten tekst jest dobrą cegiełką do jej budowania, podnoszenia naszej świadomości. Na moją zadziałał :), dzięki i gratuluję "pióra" :) Nie dziwię się, że został dodany do głównego strumienia newsów na portalu. Pozdrawiam :)
Cytuj, Sobota, 21 maja 2011
Uważam, iż budownictwo jest tak szerokim i pojemnym działem, dodatkowo stale rozwijającym się, iż każde kolejne źródło wiedzy o nim, to kolejny krok w polepszaniu komunikacji między producentami, dystrybutorami a odbiorcami produktów, a niezwykle ważne jest by interakcja ta była niezawodna. :)
Bardzo mnie cieszy, że Pan Tomasz ma ambitny zamiar przybliżyć temat bezpieczeństwa ppoż. tak bardzo istotny dla inwestorów, a przede wszystkim dla indywidualnych użytkowników tych wyrobów. Liczę, że w ramach powyższego zobowiązania Pan Tomasz nie zatrzyma się tylko na reklamie tych wyrobów lecz również przybliży złożoność parametrów i problemów związanych z właściwym użytkowaniem, zabudową i rzeczywistym zagrożeniem pożarowym (włączyłbym tutaj również problem dymoszczelności)
Dziś Waszą uwagę chciałbym skupić na podstawowym, choć niestety nadal zbyt mało popularnym produkcie, jakim są DRZWI PRZECIWPOŻAROWE.............Kampanie dotyczące bezpieczeństwa są zdecydowanie naszą mocną stroną...............Niestety jednak, często w tym całym gąszczu dodatków zapominamy o podstawach, czyli o produktach zwykle odgrywających główną rolę w zachowaniu bezpieczeństwa. Takim właśnie produktem są drzwi przeciwpożarowe. :)
Produkt noszący w nazwie zabezpieczenie nas przed skutkami pożaru może przy bezmyślności lub nie doiformowaniu projektanta (wybór miejsca ich zabudowy), zabudowa produktu związana z wymuszoną modą na bezpieczeństwo (interes producenta) i jeszcze gorzej z błędnym przekonaniem odbiorcy, że zabezpieczył się nie mając na ten temat żadnego pojęcia, może doprowadzić do całkiem odmiennych skutków tego zabezpieczenia.
Drzwi przeciwpożarowe w domkach jednorodzinnych z garażem mają za zadanie oddzielać powierzchnię mieszkalną od gospodarczej. W przypadku pożaru, dzięki swej stabilnej konstrukcji zatrzymują one ciepło i ogień................będą stanowiły barierę dla ognia i wysokiej temperatury, nie pozwolą przedrzeć się do następnego pomieszczenia. ......Na koniec jeden jeszcze warunek: Pamiętajcie iż, ABY DZIAŁAŁY, MUSZĄ BYĆ ZAMKNIĘTE !! :)
Nie do końca mogę zgodzić się z ostatnim zdaniem Pana Tomasza, gdyż w szczególnych przypadkach pożarowych (praktycy od gaszenia w wielu przypadkach mają przykłady) odcinamy sobie niekiedy możliwość jedynej drogi ewakuacji. Nie na darmo czołowi systemodawcy stolarki ppoż. dysponują akcesoriami (blokady elektromagnetyczne np.), które zamykają drzwi dopiero po zadziałaniu sygnału zagrożenia pożarowego. Tematykę podjętą przez Pana w pełni popieram i liczę na rzetelne informacje dla dobra użytkowników. pozdrawiam i życzę wielu pozytywnych komentarzy - jubra
Cytuj, Sobota, 21 maja 2011
Zgadzam się, że nie wiele trzeba aby Polacy zainteresowali się drzwiami p-poż. Chyba jest coś takiego jak kultura budowlana? Ten tekst jest dobrą cegiełką do jej budowania, podnoszenia naszej świadomości. Na moją zadziałał :), dzięki i gratuluję "pióra" :) Nie dziwię się, że został dodany do głównego strumienia newsów na portalu. Pozdrawiam :)
Bardzo przepraszam Pana Andrzeja, że przez moją nieuwagę podpiąłem się z moim komentarze pod jego. Nie wiem jak to wycofać stąd moja prośba o wybaczenie. Jeszcze raz przepraszając - pozdrawiam Jerzy Brańka
CytujTomasz Chmielewski, Poniedziałek, 23 maja 2011
Uważam, iż budownictwo jest tak szerokim i pojemnym działem, dodatkowo stale rozwijającym się, iż każde kolejne źródło wiedzy o nim, to kolejny krok w polepszaniu komunikacji między producentami, dystrybutorami a odbiorcami produktów, a niezwykle ważne jest by interakcja ta była niezawodna. :) Bardzo mnie cieszy, że Pan Tomasz ma ambitny zamiar przybliżyć temat bezpieczeństwa ppoż. tak bardzo istotny dla inwestorów, a przede wszystkim dla indywidualnych użytkowników tych wyrobów. Liczę, że w ramach powyższego zobowiązania Pan Tomasz nie zatrzyma się tylko na reklamie tych wyrobów lecz również przybliży złożoność parametrów i problemów związanych z właściwym użytkowaniem, zabudową i rzeczywistym zagrożeniem pożarowym (włączyłbym tutaj również problem dymoszczelności) [TCh] Będę starał się w miarę możliwości przekazać moje doświadczenia i wiedzę. Temat p-poż to wycinek tego o czym chciałbym pisać i nie wiem czy szczegółowe traktowanie tematu ppoż będzie interesujące dla czytelników. Problematyka zabezpieczenia ppoż budynków jest tak szeroka, że naprawdę trudno ją wyczerpać. Przecież mamy nie tylko zabezpieczenia pasywne, jakim są ściany i drzwi ppoż ale również systemy gaszenia i ostrzegania…… Obiecuję jednak, że do tematu powrócę. Dziś Waszą uwagę chciałbym skupić na podstawowym, choć niestety nadal zbyt mało popularnym produkcie, jakim są DRZWI PRZECIWPOŻAROWE.............Kampanie dotyczące bezpieczeństwa są zdecydowanie naszą mocną stroną...............Niestety jednak, często w tym całym gąszczu dodatków zapominamy o podstawach, czyli o produktach zwykle odgrywających główną rolę w zachowaniu bezpieczeństwa. Takim właśnie produktem są drzwi przeciwpożarowe. :) Produkt noszący w nazwie zabezpieczenie nas przed skutkami pożaru może przy bezmyślności lub nie doiformowaniu projektanta (wybór miejsca ich zabudowy), zabudowa produktu związana z wymuszoną modą na bezpieczeństwo (interes producenta) i jeszcze gorzej z błędnym przekonaniem odbiorcy, że zabezpieczył się nie mając na ten temat żadnego pojęcia, może doprowadzić do całkiem odmiennych skutków tego zabezpieczenia. Drzwi przeciwpożarowe w domkach jednorodzinnych z garażem mają za zadanie oddzielać powierzchnię mieszkalną od gospodarczej. W przypadku pożaru, dzięki swej stabilnej konstrukcji zatrzymują one ciepło i ogień................będą stanowiły barierę dla ognia i wysokiej temperatury, nie pozwolą przedrzeć się do następnego pomieszczenia. ......Na koniec jeden jeszcze warunek: Pamiętajcie iż, ABY DZIAŁAŁY, MUSZĄ BYĆ ZAMKNIĘTE !! :) Nie do końca mogę zgodzić się z ostatnim zdaniem Pana Tomasza, gdyż w szczególnych przypadkach pożarowych (praktycy od gaszenia w wielu przypadkach mają przykłady) odcinamy sobie niekiedy możliwość jedynej drogi ewakuacji. Nie na darmo czołowi systemodawcy stolarki ppoż. dysponują akcesoriami (blokady elektromagnetyczne np.), które zamykają drzwi dopiero po zadziałaniu sygnału zagrożenia pożarowego. Tematykę podjętą przez Pana w pełni popieram i liczę na rzetelne informacje dla dobra użytkowników. pozdrawiam i życzę wielu pozytywnych komentarzy - jubra
[TCh] Jak napisałem powyżej problematyka ppoż jest bardzo szeroka. Wiele jest także rozwiązań. W tym jednak przypadku, a więc pomiędzy pomieszczeniem gospodarczym (garażem) a domem, drzwi powinny być zawsze zamknięte w razie pożaru. Oczywiście technika dostarcza nam narzędzia, które powodują, że drzwi zamkną się dopiero po zaistnieniu zdarzenia pożarowego. Jednak zastosowanie jej w domu jest niezmiernie rzadkie. Taki system automatycznego zamykania drzwi kosztuje często kilkakrotnie więcej niż same drzwi 30 minutowe. Zatem, czego można się domyśleć, popularność tego systemu jest jeszcze mała. Ja chciałem zwrócić uwagę na te sytuacje, kiedy użytkownicy podstawowych drzwi p-poż zapominają o ich zamykaniu, a często nawet, by "nie utrudniały przejścia", umieszczają kliny, które nie pozwalają się na ich zamknięcie. Osobiście widziałem również drzwi przeciwpożarowe zablokowane ……. Gaśnicą!